Ice Road Truckers

Všetko čo súvisí s kamiónmi, ťahačmi a s prepravou

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Ice Road Truckers

Príspevok od používateľa mp3turbo »

pozera niekto z vas IRT ?

Nejake nazory, diskusia... ?

osobne mi tam trosku chyba z technickych veci, ukazat ako sa s tymi 18rychlostnymi bestiami radi, ako sa davaju prevody dole bez spojky avsak s nutnostou medziplynu, vysvetlit co je to jazdit so 40timi alebo viac tonami na lade/snehu hore kopcom dole kopcom, nieco o motorovych brzdach, motoroch vseobecne, proste taka poriadna fyzika o kamionoch...
milujem elektricke auta, vsetky doradu. https://www.youtube.com/watch?v=JWX0A6nx2cM
Kolivongston
Príspevky: 18
Dátum registrácie: 25.07.2011 22:27
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Kolivongston »

asi rok dozadu co som to pozeral ked som si to stahoval... mne osobne to prislo ako opisanie toho co tam robia a na co si dat pozor (nebezpecenstvo preborenia ladu, nasledky preborenia, ako meraju hrubku ladu, priprava cesty a hlavne pri akych podmienkach tovar prevazali). ale bola tam aj seria kde hovorili ako schadzat z kopca, ako sa rozbehnut do kopca aby kamion vysiel, ale to uz nebolo v Kanade ale na Aljaske.
podla mna celkom zaujimavy serial, obcas v niektorych castiach povedia aj nieco co sa moze zist :)
moj nazor :)
zefoo
Príspevky: 226
Dátum registrácie: 01.02.2009 02:02
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa zefoo »

Chlapik sice neradi bez spojky ale je tu vysvetlene ako ist do kopca, brzdit atd.
http://www.youtube.com/watch?v=9dfJnD9y0U8
lamemnos
Príspevky: 18
Dátum registrácie: 09.05.2009 10:21
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa lamemnos »

neviem,podla mna to musi byt extremne vycerpavajuce ist 12-24 hodin v kuse bez prestavky v takej monotonnej krajine kde je vsetko naokolo biele,zla viditelnost..s hentaku velku kravu ist po zamrznutom jazere neviem ci by som mal nato nervy..zas peniazky maju pekne co som videl tu tabulku s prijmami
Seat Leon 1P1 1.9 Tdi 77 kw 2006
dubina58
Príspevky: 309
Dátum registrácie: 01.05.2010 14:08
Zdieľať na Facebook

Re: Ice Road Truckers

Príspevok od používateľa dubina58 »

mp3turbo napísal:pozera niekto z vas IRT ?

Pridi ku mne na betonarku na mix-domiesavac...mam 16ast rychlosti dopredu a 2 rychlosti dozadu... :3035:tak ako skoro kazdy nakladny voz...je to ine jazdit s valnikom a s bubnom ked sa ti za chrbtom toci 12 ton betonu...teraz mam MAN 360 koni,nic moc,ale jedine auto ktore nezapadne...ma 2 druhy -typy redukcie...mal som Renault 450 koni...s Volvo motorom,bol to diabol,na 12ty stupen plne nalozeny hore Kolibou,aj trolejbusy sa dali predbehnut,keby mi Spisiakovci dovolili... :d :D :4012:
dubina58
Príspevky: 309
Dátum registrácie: 01.05.2010 14:08
Zdieľať na Facebook

Re: Ice Road Truckers

Príspevok od používateľa dubina58 »

mp3turbo napísal:pozera niekto z vas IRT ?

Nejake nazory, diskusia... ?

ukazat ako sa s tymi 18rychlostnymi bestiami radi, ako sa davaju prevody dole bez spojky avsak s nutnostou medziplynu

rychlostne stupne su vymakane dobre...na rychlostnej packe mas 2 koliskove ovladace,prva na boku,palcom ruky prepinas na malu rychlost a velku rychlost...a ta dalsia packa vpredu medzi prstami je preradenie na vyssi prevod....prevodovka je rozdelena na 2 prevody-maly a velky prevod...preto su tam 2 packy na sajbe...ziadna veda,da sa s tym,a bez spojky boli starsie typy MANov,ktore mali na sajbe este tlacitko aby si nemusel mackat spojku...zrusili to,vraj sa takto nicila prevodovka alebo spojka...v terene je tlacitkovy nevyhoda,nakolko musis mat niekedy zoslapnutu napoly spojku aby si sa dostal kam treba...dufam,ze som sa dost zrozumitelne vyjadril...ahoj... :4012:
Kolivongston
Príspevky: 18
Dátum registrácie: 25.07.2011 22:27
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Kolivongston »

je to nejaka doba co som to pozeral, ale zarobky maju okolo 30 000usd ti najlepsi :) domaci sa volal tusim Alex co jazdil (Kanadu teraz myslim, bol tusim 2 alebo mozno aj 1., s este jednym s ktorym sa "striedali" v zavislosti od poruch trucku ) ale nie je to tak ze odmakaju IR a zvysok roka leharo. su tam aj podnikatelia ktory tam maju 2-3 kamiony a aj oni sami jazdia... (napr. ten co sa "bil" s alexom o 1. miesto v zarobku a pocte prevezenho tovaru).
Aegis1
Príspevky: 126
Dátum registrácie: 16.06.2008 22:09
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Aegis1 »

na discovery davali nieco podobne bola to rodinna firma, ktora tazila drevo v kanade tam jazdili ´´ len ´´ po zasnezenych cestach, po lade to musi byt ine kafe, tiez by ma zaujimalo viac technickych veci, ale to je proste amerika ich zaujima viac show hadky a konflikty, vela veci je tam zinscenovanych len preto
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

tie autá, čo tam jazdia sú dosť staré a keďže ide o američanov, typujem že prevodovky sú Eatonky. 18ky sa radili veľkou pákou do dvojitého H ako to majú teraz 16ky ZF v MANoch, DAFoch a IVECOách. Akurát 18kval nemal polovičky, ale tretinky a každé radenie veľkou pákou sa delilo na 3x prepínačom. Modernejšie už nie sú mechanicky 2xH ale prepína sa to ďalším tlačítkom. Staré Eatonky nepotrebovali vytláčať spojku ani medziplyn. Aj by som chcel vidieť ako by niekto použil medziplyn bez spojky :-\ Jednoducho pri radení hore stačilo ubrať plyn a rýchlosť zaskočila. Radenie dolu už bolo so spojkou.
Radenie s viacrýchlostnými prevodovkami nie je žiadna veda. len to chce cvik. Nevyužívajú sa všetky stupne. Napr, niekto tu spomínal domiešavač so 16st prev. Je to ZF, radenie 2xH s polovičkami. Ak by som nepoužíval polovičky, len klasicky radil pákou, tak radím ako v osobáku 1-4 do H. Potom v neutráli posuniem páku doprava, trochu to cvakne, odfúkne a je tam druhé H a radím 5-8. No a keď používam polovičky, tak je to x2. Ale, napr. ten domiešavač. Pri rozbehu po rovine zaradím 5ku (čo je malá 3) z 5 idem do 8 (veľká 4) potom 10 no a potom mi to buď zožerie 12 alebo už po jednej až do 16.
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

Tu vidieť radenie aktuálnej 18kvaltovej Eatonky bez použitia spojky. Najprv vynecháva polovičky a radí ako keď ide na prázdny takže využíva len 9st. Potom radí ako naložený, rozjazd po rovine. Použije len 13st. Na záver demonštruje ako to je keď radí komplet 18. Ak by používal spojkový pedál, nemusel by s tou pákou zakaždým vyradiť a zaradiť rovnakú polohu.
http://www.youtube.com/watch?v=ZqFDPFZT ... re=related
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

toto je skvelá demonštrácia používania 16st prevodovky. Škoda, že je to len 260Hp 9,5l motor, ale skvele vidieť ako nevyužíva pri rozjazde všetky stupne, no podmienky počas jazdy sú také, že v konečnom dôsledku dôjde na všetky. Pre orientáciu. Je naložený, takže sa rozbieha vždy na 5ke čo je malá 3. Tou malou páčkou prepína polovičky. Len si daný prevod predvolí a vyšliapnutím spojky sa mu zaradí. Z malej 3 ide do malej 4 a potom prehodí páku do 2. H a radí malá 5, veľká 5, malá 6, veľká 6. Potom to už popisovať nejdem, mení sa to podľa podmienok. 7 a 8 radí až niekde ku koncu videa.

http://www.youtube.com/watch?v=iso-vxitOfw

Pre orientáciu tým, čo celkom nechápu malé a veľké.
16st prevodovka, radenie do 2H, veľkou pákou radí 8 stupňov malou ich delí na 1/2 alebo ľudovo na malé a veľké
malá1=1. stupeň
veľká1=2.
malá2=3.
veľká2=4.
malá3=5.
veľká3=6.
.
.
.
.malá8=15.
veľká8=16. stupeň.
Naposledy upravil/-a Acon v 30.10.2011 19:06, upravené celkom 3 krát.
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mp3turbo »

neslo mi o samotnu techniku radenia, to je ako prvy napad co ma dostal... tam je milion veci o ktorych nemame tusenia, ved uz len tych -50 stupnov co tam tito blbci stovky mil za polarnym kruhom zazivaju si kladu specialne naroky na vozy... ake maju pneumatiky, ako tie vozy utesnuju (v prvej serii bol chlapec ktory nemal truck nejako specialne vytesneny proti zime, normalne si chudak oblepoval cele dvere obycajnou lepiacou paskou a aj tak mal v spacej casti kabiny cisty sneh na lozku...

ake pneumatiky jazdia, kolko vydrzia, aky olej pouzivaju a preco, co davaju do nafty - neexistuje ze normalna nafta pri -50 nevyzera ako maggi kocky :)

proste tam je kvantum specifickych veci len kvoli tej zime. A toto su len veci ktore teraz sypem z rukava, to by vydalo na nekonecny pribeh, dalo by sa detailne ukazovat ako sa jazdi na tom roller-coasteri v Aljaske, predpokladam ze 40 az 60 ton za ritou je dole zladovatelym 12percentnym stupanim velka sranda rovnako ako na druhej strane kopca hore brehom - v stvrtej serii tam Liza nenarvala dostatocne vcas prevod, suprava stratila momentum (hybnost) a davaj uz potom nemala sancu chytit sa, totalne zastala, musela cuvat tusim kilometer ked si pamatam dobre (dole zladovatelym kopcom !!), za nou ostatni truckeri nadavali jak francuzske pohany...

tusim som tam nevidel zaber na pristrojovu dosku a ukazku budikov co robia, kde je kriticka situacia a podobne, proste je to vyborny napad co nikto pred nimi nemal a da sa z toho spravit neskutocna vec hlavne pre tych blbych americankov ktori nedokazu jazdit na manualnych prevodovkach a tito soferi musia zmaknut 18 kvaltov našupu... ved by z toho boli hotovi, uplne natvrdo. A takto je to suche ze ide okolo kamion a trubi, ved to zase nepochopili / nevyuzili ti producenti... jaj vlastne co by som chcel, ved oni pochadzaju z tej krajiny co ma problemy pochopit :)


taketo veci mali viacej rozobrat... videl som vsetkych 5 rocnikov, kazdy jeden diel, prve dva boli na konci uz nudne lebo lietat po jazere kde nemas ziadny jarok a mozes zaspat za volantom pri rychlosti 10-15mil za hodinu je proste monotonne... tak to v tretom roku switchli na Dalton Highway co je najdlhsia "dialnica" na Aljaske ktora usti rovno do najsevernejsieho bodu kontinentu co je tazobna plosina v [tusim] Atlantickom oceane. Tam uz su aspon tieto rollercoastery, maju tam nejake Donovaly (ehm tak zhruba), proste to uz je daleko lepsie... lenze uz aj to bolo po troch rokoch okukane a bolo im jasne ze by klesala navstevnost tak to rozdelili na dve dejove linie, jedna zostala Dalton Highway Alaska, druhu zobrali NWT, north-west territories Canada kde su jazdecke podmienky zase trochu odlisne...


Inak dajte si do youtubu Dalton Highway a kukajte, to je drsnota.
milujem elektricke auta, vsetky doradu. https://www.youtube.com/watch?v=JWX0A6nx2cM
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

Pokial ide o tú zimnú "výbavu" tak to nie je tak zaujímavé ako by sa na 1. pohľad zdalo. Niekedy v 98" som predával zákazníkovi pár kusovú flotilu 420Hp 6x2 a počas dodacej lehoty zistil že potrebuje ešte 2ks. Na sklade nebolo nič len niečo pre severské krajiny (Fínsko,Nórsko, Švédsko). Mierne drahšie, ale keď sa to rozhodilo na zbytok áut, dalo sa to akceptovať. Kabíny boli pod čalúnením izolované, sklá boli dvojité, palivové vedenie elektricky vyhrievané. 9kw teplovodné kúrenie s vonkajším čidlom na doohrev motoru počas jazdy. Pre spanie 12kw teplovzdušné kúrenie (bežne 9) s tým že zároveň funguje aj teplovodné počas spania okruh len kabína. + nejaké ďalšie technické doplnky tzv WinterPaket ako 360Ah aku, 120A alternátor a pod. Pneumatiky rozoberať nejdem, no dá sa dôverovať faktu, že sú na ten účel vyrobené.
mp3turbo
expert: TDI
Príspevky: 24434
Dátum registrácie: 09.04.2006 10:26
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mp3turbo »

ja len tak nakusujem rozlicne okruhy, chapes... k tomu zimnemu paketu ti poviem tolko, ze trucky co tam chodia su este navrch upravovane vyrobcami (to hovorili priamo v tom) plus tito chlapci robia dalsie upravy aby zadrzali co najviac tepla hlavne pre strojovnu - prevodovka zaizolovat, motor odizolovat sprava zlava spredu hlavne zospodu, chladic komplet cely prekryt kozou a semtam do neho vyrezat taky maly kosostvorec aby neboli priesery ked sa tie trucky hrabu pri extremnom teple -30 stupnov hore kopcami.

Tie upravy co spominas su sice fajn ale skor pre takych co sa hraju na zimičku, avsak par stoviek mil hore nad polarnym kruhom si to pyta inu kavu :) To je presne o tom ako tu na fore vcera pisal fesak ze Citroen Picasso obrovske auto, odvezie vsetko. Kukam smutne z okna, vidim sharan (male auto avsak podstatne vacsie ako picasso), vidim grand voyager (male auto ale podstatne vacsie ako sharan), vidim iveco daily max (to uz je prijemne auticko, avsak grand voyager sa zmesti dovnutra)... chapes.


Inak by si neveril co tam vsetko robia, ono zase -50 stupnov je trochu ina morda. Raz tam jeden ukazoval ze na konvici nechal zovriet vodu, vyletel s tym von cez dvere a "rozprchol" z poharu... nezostalo z nej absolutne nic, padla na zem v podobe ladu a zamrznutej hmly. Neuveritelne.

V jednom dieli tiez bolo ze pri teplotach pod zhruba -45 stupnov ti obycajna "vlhkost" vo vzduchu vytvara nepriepustnu nepriehladnu bielu stenu. Samozrejme sa lepi na celne sklo, proste akokeby si isiel cez suvislu vrstvu krystalickeho ladu... a navyse este aj totalne zmagori elektromagneticke vlny a proste vysielacka nieze v prdeli ale non-stop konstantne brumi, vrci, skreci a taketo fajnovosti.

V inom dieli zase bolo ze takato "zmrznuta vlhkost" pripadne snehova fujavica pozostavajuca z extremne zmrznutych priamo az zladovatelych snehovych "vlociek" dokaze upchat vzduchovy filter napriek vsetkym snaham co ti ludia robia aby sa tak nestalo. Prejavom su samozrejme postupne sa znizujuci vykon, check engine kontrolka, nudzovy rezim a ked vodic nezareaguje tak normalka zdochne motor lebo sa cez ladom obaleny vzduchovy filter nedostane vzduch do motora a koniec spalovaniu... v takejto situacii ma trucker v principe jedinu sancu a jediny pokus. Vyleze von s novym nahradnym filtrom, odklopi nos motoru, musi to dokazat skrehnutymi rukami vymenit (bavime sa o minus 35 az minus 55 stupnoch a vetriku s narazovou rychlostou veselo cez 100km/h kde "pocitova" teplota veselo dosahuje MINUS STO STUPNOV... za 20 sekund mas skrehnute ruky tak ze su sinavé ci ako sa ta farba vola, anglicania na to maju termin discolored... proste take šedisté... ked toto nedokazes, zmrznes v tom trucku, motor sa zastavi, 12kW nevyhreje kabinu ani nahodou lebo straty na teple su tam niekde okolo 30kW [treba si uvedomit ze kabina je cela kovova a izolacia neizolacia, ked maju metre stvorcove toho kovu "teplotu" -60 stupnov tak je s clovekom amen tma a ziadna izolacia nepomoze]...

proste ten vodic ma jediny pokus a jedna sa direkt o jeho zivot. Bez srandy. Premavka je tam na urovni zhruba jedneho kamionu kazdu hodinu, dovtedy vnutri v kabine zmrzne.

Okrem ineho som tam niekde chytil informaciu ze pri vonkajsej teplote -20 alebo -25 stupnov (preratal som to z fahrenheitov co spominali) ma kazdy vodic povinnost podla zakona zastavit pri kazdom pokazenom, odstavenom a havarovanom aute ktore vidi a presvedcit sa ze v tom voze pripadne naokoli nie su nejaki ludia co by potrebovali pomoct. Eskimak - neeskimak, proste ho musis odviezt svojim autom. Takisto musis zobrat kazdeho stopara. Sranda.

Alebo take srandy ze pri teplotach okolo -40 a menej truckeri vobec nevypinaju motory - proste ide s kamionom, po XY hodinach si musi urobit prestavku tak ide chrapat (maju tam take zachytne "body" respektive "parkoviska" kde su postavene motely presne len kvoli tomuto ucelu) a kamion celych osem hodin vrci. Keby to vypol, uz to na druhy den rano nenatoci. Vsetko zmrznute na kost a ani baterky nevydrzia taku extremnu zimu (standartne tam maju styri, vacsinou sest a tusim to boli 1200Ah kazda z nich ale toto mozem skaredo kecat). Taka mala elektraren ale prieser je ze tie baterky pri -40 stupnoch maju v tom lepsom pripade ked nie su prilis dlho na chlade tak tretinu svojej normalnej kapacity a startovacieho prudu :) Jednemu z nich tam raz nestastne nieco vyviedol kabel z baterky, no proste sa privaril a odvaril od kasne :)



Takychto pikosiek je tam vela, pre nas stredoeuropanov nepredstavitelne.

ze co dokaze Aliaska : http://www.dpreview.com/articles/821761 ... ern-lights
milujem elektricke auta, vsetky doradu. https://www.youtube.com/watch?v=JWX0A6nx2cM
Acon
Príspevky: 6995
Dátum registrácie: 07.05.2018 11:56
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Acon »

Ja som ten winter paket popísal len veľmi stručne. Obloženie motora a prevodovky tam samozrejme je tiež + iné nutnosti potrebné pre prevádzku v extrémnych mrazoch. Fínsko, Nórsko a Švédsko majú hodne územia nad polárnym kruhom a na rozdiel od Kanady a Aljašky tam je tam Švédsko celkom obývané s cestnou sieťou, takže je tam doprava bežnejšia ako v Kanade a na Aljaške. Akurát teda nie po jazerách.
Pokial ide o samotnú prax, tak každé auto,alebo stroj si vodič ešte doladí podľa svojich predstáv. No myslím, že by bolo dosť náročné, robiť to amatérsky a gro úprav ide z výroby. Potom sú ešte na X iných možností špecializované firmy, ktoré riešia úzke špecifikácie. No a potom sú samozrejme veci, nad ktorými nevyhrá ani tá najlepšia technika. Príroda je stále silnejšia a odstaví aj ten najdokonalejší stroj. Ten seriál si občas pozriem no keď počúvam tie kváziodborné kometáre, tak mi je jasné, že mnohé z nich by ani jeden vodič nepovedal. Je to ako so všetkými podobnými dokumentami. Preklad z toho spraví mnohokrát takú frašku... Novinári a redaktori si toho toľko povymýšľajú, že človek, ktorý je úplne mimo obor sa nad tým nezamýšľa, ale ak je nieto ako tak v obraze, tak si musí poklepať po čele. Tým nechcem povedať, že som odborník na dopravu po ľade, no je tam mnoho kiksov, ktoré tí ľudia odtial určite nikdy nepovedali. Napríklad keď komentujú akú váhu vozia. Niekedy je už na prvý pohľad jasné, že na nadrozmerný podvalník nakladá tak 40-50t a redaktor si asi myslí, že to nie je možné, tak to okreše na 20. Jemu sa to zdá veľa, no v skutočnosti je to o 5 menej ako bežne vozia v návesoch po celej Európe.
Pokial ide o adrenalín, tak samozrejme, aj keď by po tom lade mohla ísť kolóna 70t tankov, vždy je riziko že niekde ten lad povolí. A celkom by som chcel zažiť ako sa to na tom ľade správa, pretože zo skúseností viem, že keď sa súprava s jedným návesom utrhne, je len ťažko zvládnuteľná. O 2 návesoch ani nehovorím.

Pokial ide o tie technické detaily tak to čo stačí pre Európsky Truck nemôže stačiť pre americký. Napr. to kúrenie. Tie ich trucky majú kabíny väčšie garzónku, európsky najväčší má max 10m3 čo 12kW teplovzduch + 9kW teplovodné vykúri aj pri otvorených oknách. S tým súvisí aj potreba kapacity aku. Američania tam majú vybavenie ako v byte, kým v našich tam má horkoťažko kávovar a mikrovlnku, pretože viac sa mu tam nezmestí. Ak by tam aj mal 1200Ah tak nie kvôli štartovateľnosti, ale tým, že tam žije nonstop, tak potrebuje napájať X spotrebičov. Lebo ako si poznamenal, motory sa nevypínajú. Aj tak som presvedčený, že to majú kapacitne oddelené možno na 3 vetvy aby jedna bola výlučne štartovacia, jedna napája kabínu a jedna je záložná. No 2 majú určite. A okrem toho ako som spomínal komentárom redaktorov sa často nedá veriť. Treba to vnímať ako zaujímavý dokument o nevšedných podmienkach, no netreba veriť všetkému, čo je v komentároch.

V tej demonštrácii radenia som zabudol vložiť odkaz na video, tak už je tam. Osobne považujem radenie s týmito prevodovkami za príjemný relax pokial to človeka neživí ;-) Od istého času dávam prednosť automatom :-) Ale s podobnou prevodovkou si zaradím vždy rád.

Návrat na "TRUCKy, Ťahače - všeobecná diskusia"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní