Ford Fiesta 2006, 1.6 - padnutá spojka
Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter
-
- Príspevky: 1380
- Dátum registrácie: 28.11.2014 22:36 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 5737
- Dátum registrácie: 03.12.2007 11:01 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 257
- Dátum registrácie: 01.05.2013 11:08 Zdieľať na Facebook
Že ti zostal pri tomto pokuse visieť pedál spojky na podlahe je podľa mňa len zhoda náhod.
Každopádne ale nápad samotný totálne nechápem a skúšať to mohol iba človek absolútne neznalý základným princípom fungovania prevodovky.
Takže máš vozidlo idúce nech len 100km/h. Vyradíš do neutrálu, uvoľníš spojku. Lenže ozubené kolesá v prevodovke sa ti neustále otáčajú, pretože vozidlo sa ešte stále zotrvačnosťou hýbe, nech už len 95km/h. Obežná rýchlosť kolies v prevodovke je pri takejto rýchlosti vysoká, pretože kolesá idúce po vozovke stále prenášajú silu na ozubenie v prevodovke cez poloosi a diferenciál. Neutrál akurát znamená, že sa sila neprenáša cez spojku a zotrvačník na motor. Vstupný hriadeľ prevodovky od motora/spojky sa otáča pomerne pomaly, pretože motor má voľnobežné otáčky.
No a teraz si tam ty, ktorý sa pokúsi dať tam jednotku. Stlačíš spojku a pomaly tlačíš na páku smerom do 1. prevodového stupňa. Pomaly otáčajúce sa ozubenie hnané motorom na voľnobežných otáčkach začne šúchať synchrónne krúžky ozubenia, ktoré sa už aj tak ľialene rýchlo otáča, pretože je stále hnané kolesami od vozovky. Navyše sa to pokúšaš spraviť s prvým prevodovým stupňom, takže tento efekt ešte znásobíš, pretože 1. prevodový stupeň je rozhodne do pomala (napr. 3 otáčky motora = 1 otáčka kolesa). Preto ti tam najprv tá jednotka ani vôbec nechcela vojsť - nepustili ťa synchróny - rozdiel v rýchlostiach ozubených kolies bola príliž vysoká... Páku si síce uvoľnil, ale kolesá sa neprestali okamžite otáčať, preto druhý pokus už bol úspešný, zasa sa ozubené kolesá začali ešte o niečo rýchlejšie otáčať, až ťa synchróny pustili.
Každopádne, celé toto bol dosť hlúpy nápad a ešte hlúpejšia realizácia. Ja napríklad kvôli čo najmenšej zážaži synchrónov aj z neutrálu do päťky radím s medziplynom.
Ale ako som už napísal - že ti zostala visieť spojka je možnože len zhoda náhod - aj keď nemusí byť...
Každopádne ale nápad samotný totálne nechápem a skúšať to mohol iba človek absolútne neznalý základným princípom fungovania prevodovky.
Takže máš vozidlo idúce nech len 100km/h. Vyradíš do neutrálu, uvoľníš spojku. Lenže ozubené kolesá v prevodovke sa ti neustále otáčajú, pretože vozidlo sa ešte stále zotrvačnosťou hýbe, nech už len 95km/h. Obežná rýchlosť kolies v prevodovke je pri takejto rýchlosti vysoká, pretože kolesá idúce po vozovke stále prenášajú silu na ozubenie v prevodovke cez poloosi a diferenciál. Neutrál akurát znamená, že sa sila neprenáša cez spojku a zotrvačník na motor. Vstupný hriadeľ prevodovky od motora/spojky sa otáča pomerne pomaly, pretože motor má voľnobežné otáčky.
No a teraz si tam ty, ktorý sa pokúsi dať tam jednotku. Stlačíš spojku a pomaly tlačíš na páku smerom do 1. prevodového stupňa. Pomaly otáčajúce sa ozubenie hnané motorom na voľnobežných otáčkach začne šúchať synchrónne krúžky ozubenia, ktoré sa už aj tak ľialene rýchlo otáča, pretože je stále hnané kolesami od vozovky. Navyše sa to pokúšaš spraviť s prvým prevodovým stupňom, takže tento efekt ešte znásobíš, pretože 1. prevodový stupeň je rozhodne do pomala (napr. 3 otáčky motora = 1 otáčka kolesa). Preto ti tam najprv tá jednotka ani vôbec nechcela vojsť - nepustili ťa synchróny - rozdiel v rýchlostiach ozubených kolies bola príliž vysoká... Páku si síce uvoľnil, ale kolesá sa neprestali okamžite otáčať, preto druhý pokus už bol úspešný, zasa sa ozubené kolesá začali ešte o niečo rýchlejšie otáčať, až ťa synchróny pustili.
Každopádne, celé toto bol dosť hlúpy nápad a ešte hlúpejšia realizácia. Ja napríklad kvôli čo najmenšej zážaži synchrónov aj z neutrálu do päťky radím s medziplynom.
Ale ako som už napísal - že ti zostala visieť spojka je možnože len zhoda náhod - aj keď nemusí byť...
-
- Príspevky: 5285
- Dátum registrácie: 11.09.2007 20:00 Zdieľať na Facebook
Istotne len náhoda ak si ju na 100% nedal do záberu . Spojka a zotrvačník sa točí otáčkami motora, ale po rozpojení a vymačknutí pedálu a zaradení rýchlosti sa lamela v nej točí otáčkami, ktoré sú odvodené od kolies a tie sú navýšené prevodovým pomerom zodpovedajúcim prevodovému stupňu ktorý tam je zaradený....ale dávať jednotku v takej rýchlosti ....čo ak by práve vtedy prdlo spojkové lanko....by bolo radosti kopec a možno aj ojnica von z vreca....
A synchron na jednotke si len krochkal spokojnosťou....
A synchron na jednotke si len krochkal spokojnosťou....
-
- Príspevky: 83
- Dátum registrácie: 24.12.2014 20:44 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 257
- Dátum registrácie: 01.05.2013 11:08 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 83
- Dátum registrácie: 24.12.2014 20:44 Zdieľať na Facebook
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 10 neregistrovaných