FAP filter a jeho diagnostika

Sekcia slúžiaca na odbornú analýzu problémov

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

FAP filter a jeho diagnostika

Príspevok od používateľa mhlavaty »

FAP a diagnostika
Asi najlepšia cesta ako zabraniť likvidácii filtra čo môže byť začiatok strastiplnej cesty je vniesť trochu svetla do pochopenia časticového filtra.Iba to umožnuje efektívne postupovať pri problémoch keď sa objaví hláška „emisie do dielne“ prípadne vysvieti kontrolka.
Prvotná otázka na samom začiatku je dostať základnú odpoveď na to,či systém kolabuje pre vadu tohto systému,alebo ako dôsledok vady agregátu a filter je toho obeťou.To sú prípady kedy turbo pustilo kvantum oleja do tohto systému.Po výmene turbíny v týchto prípadoch väčšinou nastanú nové problémy.
O riadenie činnosti filtra sa logicky stará RJ. Tá pracuje z určitým algoritmom a tak jeho pochopenie je asi najlepší prostriedok ako pochopiť čo sa prečo deje,a kde hladať možné príčiny kalapsu.
Ako teda RJ vie kedy má čo urobiť ? Má na tento účel informácie z čidiel.Jedna dôležitá hovorí že je filter je ťažko priestupný pre prechod plynov,tj hrniec je preplnený zadzami.Na to slúži senzor tlaku,často označovaný ako rozdielové čidlo.Do tohto čidla sú privedené hadičkami tlak z pred a za časticovým filtrom.Tento senzor vyhodnotí tlak z jednoduchej logiky,a to že pri čistom hrnci je rozdiel tlaku spalín takmer rovnaký,ale zapĺňaním sadzami bude tlak za hrncom stále nižší a nižší voči tlaku na vstupe do filtra.Tento signál dáva údaj o zaplnení.
Samozrejme tu sa nesmie opomenúť,že RJ zároveň sleduje prietok vzduchu na vstupe (váha vzduchu) a teplotu spalín pred turbínou a teplotu spalín pred filtrom častíc.Zapĺňaním filtra je odchod spalín z turbíny stále ťažší čo spôsobuje zvyšovanie teploty.Preto si RJ teploty a tlak stráži,pretože jej dávajú základné informácie o aktuálnom stave a tiež ich pomocou vie kontrolovať činnosť samotnej regenerácie.Systém obsahuje aj širokopásmovú lambda sondu pretože je nápomocná pri riadení regenerácie.
O tom že je filter plný vie RJ zo signálu rozdieloveho čidla spalín ale taktiež z dielčích udajov teplôt a prietoku vzduchu a nariaduje regeneráciu.Logicky že sa riadi aj momentálnou situáciou kedže v každom okamihu má o režime chodu všetky informácie,plus eviduje akúsi „štatistiku“.Ak tieto nebránia regeneráciu zahájiť,tak sa spustí.
Čo sa deje počas nej ? ?
Vyradí sa systém recyrkulácie (EGR)
V záujme zvýšenia teploty spalín (na nutných 600-650°C) RJ nariaduje zmenšenie hlavnej dávky vstreku a nariaduje vstrek dodatkový cca 35°za hornou úvraťou piesta.
Pri systémoch z elektricky ovládanou klapkou sania ju nastavuje na prietok podla RJ
Nastavuje sa na turbíne taký režim aby točivý moment motora ostal zachovaný pre režim jazdy.
Tu ale treba povedať,že je viacero modifikácií tohto procesu a samozrejme vychádzať z konkrétneho typu.
Za dôležitú súčasť,prakticky úplne mimo zorného pola je nutné považovať prítomnosť katalitickej vložky ktorá filtru predchádza a zvyšuje teplotu spalín čím pomáha dosiahnuť teplotu potrebnú k tomu,aby sa sadze vo filtry dali spáliť.Tento dôležitý článok je úplne mimo pozornosti a preto ho treba zvýrazniť ak je z regeneráciou problém že sa na tom môže podielať.


Za pomoci katalizátora a dosiahnutí teploty dochádza k spáleniu sadzí a systém je hotový k ďalšej práci.RJ zistí úspešný proces opätovne z čidla rozdielového tlaku.
V prostredí mestskej prevádzky nastupujú aj iné mechanizmy ktoré aj v režime ubratého plynu resp brzdenia motorom (tj nultá dávka paliva) upravujú režim regenerácie nasledovne.
V bode piesta za hornou úvratou (35°) sa vstrekne malá dávka paliva
Nakoľko absentuje hlavný vstrek,toto palivo za nazapáli vo valci,ale v horúcom prostredí odparí.
Para paliva sa spáli v časticovom filtri čím sa dosiahne teplota potrebná k regenerácii.
Čidlo teploty za filtrom určuje resp kontroluje tento proces aj z pomocou sondy lambda tak,aby motor navokon disponoval nezmeneným výkonom.
Pri poruchách sa treba riadiť a vychádzať z danej logiky veci.Pri náznakoch problémov kedy sa javí že proces prirodzenej regenerácie nevie prebehnúť,je jeden z najefektívnejších spôsobou zistenia vady spustenie (nariadenie) nútenej regenerácie prostredníctvom diagnostiky.Po jej ukončení logicky treba vyčítať stav zaplnenia filtra ktorý by mal byť nízky v hodnote niekoľko gramov (alebo %)
Okamžite urobiť logovanie motora v záťaži.tj preveriť plnenia základných hodnôt vstreku,tlaku preplňovania,hodnôt prietokov vzduchu,činnosť EGR atd. Návod sa nachádza v sekcii..diagnostika
Ak sa potvrdí výborná kondícia motora,môžeme sa zamerať na oblasť regenerácie bez otázok,či systém nekolabuje pre zlú prácu agregátu.
Kedže považujem tento spôsob za ťažko realizovateľný,skúsime to inak.Je treba si pre začiatok stanoviť úplne základnú otázku...je vôbec filter zanesený ? (príp do akej miery ?)
Odpoveď môžeme získať z diagnostiky v sekcii meraných hodnôt.Pri nečinnom motore je tlak pred aj za filtrom bežný atmosferický,a teda aj rovnaký !
Samozrejme po štarte sa tieto tlakové pomery hneď zmenia čo v meraných hodnotách vidíme.pre tých ktorý ju nemajú, je možnosť merať napäťový výstup z rozdielovej sondy ktorý (interval 0-5V) ktorý sa mení v závislosti od tlaku.Aj tlak spôsobený ústami mení výstup...
Po opravách u rôznych šuflikantoch si radšej skontrolujete či nie sú prehodené hadičky vstupu a výstupu čidla.Pri ich zámene systém kolabuje.
Takže niet dôvodu aby sme žili v dohadoch,či filter je,alebo nie je plný !!!
Poslúži obyčajný multimeter a prevodná tabulka tlak – napätie
Obrázok
Samozrejme ideálne je použitie osciloskopu a priebeh tlaku môžeme sledovať takto
Obrázok

V prípade že plný je,regenerácia sa nariadiť nedá,dáme filter vyčistiť.Nie je to väčší problém a filter opäť môže plniť svoju funkciu.Zrejme spôsobou je viac,ja používam chemický a dosahujem ním prekrásne vyčistenie.Ak niekto má iný osvedčený,nech poskytne info.
Ak máme jasno vo veci že filter je schopný práce,ideme po ostaných členoch riadenia procesu.Je nutné overiť hodnoty čidiel teplôt,čo problémom nie je,nakolko sa jedná o bežnú závislosť že odpor narastá zvyšovaním teploty. (Positiver Temperatur Coeffizient)
Ak príde k výpadku signálu čidla teploty pred filtrom, nastupuje regenerácia,najprv cyklicky po prejdení trasy alebo odpočte hodín. RJ si vedie „evidenciu“
Týmto spôsobom nemôže filter byť bezpečne regenerovaný.Najprv sa rozsvieti kontrolka filtra,neskôr blikanie žhavenia oznamuje urgentnosť.
Pri výpade čidla za filtrom ktorým si RJ riadi dodatočnú dávku vstreku je následok aj signalizácia obdobná.
Čidlo teploty pred turbínou riadi proces dávky paliva a časovanie,zároveň chráni turbínu pred poškodením.Výpadok signálu spôsobí že regenerácia sa vôbec nemôže spustiť !!!

Signalizuje svietením kontrolky žhavenia.
Signál širokopásmovej lambdy umožnuje zistiť „kvalitu“ vo velkom rozsahu všetkých režimov.Na základe jej údajov vie RJ presne riadiť čas a dávku vstreku počas rtegenerácie.
Chyba signálu spôsobuje nedôkladnú regeneráciu ktorá môže viesť k zväčšenej emisii sadzí
Nesmie sa zabudnúť ani na úlohu katalizotora ktorý je predradený pred samotným časticovým filtrom.Jeho prítomnosť zvyšuje teplotu spalín na vstupe do filtra preto jeho prítomnosť pre dobrú prácu je nutná.
Možno a to dúfam príde aspoň čo to ľudí k poznatku že filter nie je žiadny zázrak a vytĺkať ho netreba.A nehltne každú kravinu servisáka o zlom filtry.Samozrejme filter tiež dôjde k svojmu koncu,ide ale o to,aby sa na minimum znížila strelba slepými a zákazník nebol kura ktoré treba nemilosrdne ošklbať ,nakukať mu že najlepšie riešenie je filter zlikvidovať,(už nikdy nebudú problémy)lebo ničomu nerozumie a môžu mu natrepať akúkoľvek kravinu.Je na čase zastaviť aby najsprostejší a najnezodpovednejší zarábali najlepšie.A treba urobiť koniec fáme o katastrofe v podobe filtra.
Je nutné si uvedomiť že vlastníctvo auta s filtrom podlieha režimu kúsok odlišnému od iných.Tj treba mať na pamäti potrebu (úlohu) teploty,navyše u motora ktorý produkuje žalostne málo stratového tepla.Čím efektívnejšie motor pracuje,tým menej energie tratí v teplote.Treba si pamätať číslicu 85,je to číslo min potrebnej teploty motora.Rozhodne sa nedá dosiahnuť tak ako jazdí kopec ľudí.
Treba si pamätať aj to,že od 400°C sú ľudovo povedané čisté spaliny a redukuje tým zanášanie variability.Napríklad.Aj to je v pôsobnosti majiteľa ktorý si kúpy auto ktorému nemá šancu vytvoriť potrebný režim.
Mnoho majiteľov nemá informácie často ani o základných veciach,že otvorením tanku pri čerpaní sa automaticky nadávkuje do paliva aditív v danom a potrebnom pomere.Dokonca nemajú potuchy že majú v aute akýsi modifikátor.
Žiadalo by sa pre tých,ktorý už čo to do diagnostiky robia kedže min u grupy je bežné vlastníctvo fantastickej diagnostiky za pár eur aj informácie o týchto veciach,kde čo ako.Ak sa niekto pridá z konkrétnosťami alebo finesmy diagnostiky,ostane menej mne.Bolo by dobré ak by postupne znikol jeden ucelený materiál.Čím zároveň by som požiadal ostať pri technických veciach.
Oplatí sa pozrieť činnosť filtra....
https://drive.google.com/file/d/0B8-Mej ... sp=sharing
Naposledy upravil/-a mhlavaty v 15.09.2014 14:30, upravené celkom 2 krát.
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

U tých slimákožrútov sa otvorením tanku spúšta mechanizmus doplnenia (prečerpania) aditívu z pomocnej nádobky do paliva
Aditív je nápomocný pri lahšom dosiahnutí teploty nutnej pre zhorenie sadzí.U frantíkov tam kde je mechanicky lahko oddelitelný filter je prekrásna možnosť ho vyčistiť do unikátneho stavu.Až sa bude robiť dám foto pred a po
pedro727
Príspevky: 1119
Dátum registrácie: 22.03.2009 13:23
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pedro727 »

čisto technická otázka - otvorením tanku sa dávkuje aditívum, jak sakra ten hajzlík vie koľko ja natankujem a koľko má tam toho sajrajtu naládovať ?
pokiaľ ja nezapnem kľuč v spínačke tak to nemá ako vedieť. či áno?
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

z rozdielu paliva
kakafko
Príspevky: 145
Dátum registrácie: 30.05.2008 07:07
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa kakafko »

Pan Hlavaty,za seba jedno velke dakujem!Sice viem co je to filter pevnych castic a v podstate som aj vedel ako funguje atd,ale uprimne povedane,Vase prispevky,obzvlast tie obsiahle citam rad a tu na fore ste pre mna osobne jednotka.Informacie podavate zrozumitelne,drzite sa temy,nemate vo zvyku urazat diskutujucich ako sa to tu casto vidi a v kazdom prispevku je vidiet vysoku odbornost a znalost problematiky.Takto si predstavujem forum,kde si clovek pride po odbornu radu a nie to,co sa tu zvacsa vidi vdaka jednotlivcom co maju vzdy k vsetkemu odpoved,casto dost primitivnu s podtonom vysmechu a urazky.Este raz,vdaka za Vas cas ktory sem vkladate popri praci,ktorej pevne verim ze mate dost. :300f: :2f93:
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Ďakujem.Rád by som prispel k tomu aby sme sa dotiahli na úroveň zahraničných (napr českých,polských) fór ktoré sú prajnejšie aj značne kultúrnejšie ale hlavne majú odborne zdatných prispievatelov.Je zaujímavé že tam nemajú z odbornou radou problém a vonkoncom nemajú problém sa podeliť z poznatkami.Publikujú,vydávajú kopec odbornej literatúry zatiaľ čo mi zapárame do každého a za ten svet nepomôžeme druhému.
Ale ani druhý nepomôžu nám.

Potešilo by ma ak by sa našiel aj ďalší prispievateľ,lebo toto je velmi široká problematika a systémov a ich odlišností dosť.Samozrejme to chce doplňovať tento materiál o konkrétnosti ako postupovať u jednotlivých značiek a systémov.Ako a kde si čo vedieť pozrieť v diagnostike,ako jednoducho odhaliť a rozlíšiť kde je s čím problém.K tomu treba iba poznať základy na ktorých je systém postavený.Časom budem rozširovať základný článok práve o tie konkrétnosti typov.Ale poteší ma každý ďalší kto sa podelí
mato2115
Príspevky: 52
Dátum registrácie: 21.04.2010 21:40
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mato2115 »

Dpf sa najviac zanáša vtedy, ak je zvýšená dymivosť kôli vstrekovačom, ktoré už slabšie rozprašujú naftu, alebo ak je nižší tlak turba kôli netesnosti hadíc alebo deravý intercooler, alebo ak je zvýšená spotreba oleja. Najhoršie na tom je, že zvýšenú dymivosť ťažko zistiť práve preto, že dpf dym zadržiava. Tí čo jazdia prevažne len mesto a krátke trasy, by si nemali kupovať auto s dpf. Počas dlhodobej praxe v odstraňovaní dpf som sa stretol s úplne upchatými dpf a fap filtrami. Jazdiť s takým autom až kým po naštartovaní hneď zdochne, je veľké riziko pre motor. Po odstránení takto upchatého filtra sa neraz stalo, že kompresné tlaky vo valcoch už boli pod minimom. Veľkým negatívom dpf a fap je aj to, že pri častej regenerácii sa dostáva nafta do oleja, stúpa hladina nad maximum a aj to je dôvod prečo si ľudia dávaju vybrať filter.

Pár fotiek upchatých filtrov pre zaujímavosť:

Fiat Sedici 1,9D Multijet pri 39tis km
http://i.imgur.com/pjFZGE2.jpg?1
http://i.imgur.com/rrS4YBD.jpg?1

Suzuki Vitara 1,9DDiS pri 113tis km
http://i.imgur.com/pgrR1mo.jpg?1
http://i.imgur.com/MyYIYbh.jpg?1

Mazda 5 2,0CD pri 180tis km
http://i.imgur.com/SuR3PAp.jpg?1
http://i.imgur.com/BLZMKaQ.jpg?1

Ford Focus 1,6TDCi pri 178tis km
http://i.imgur.com/Kwd58UA.jpg?1
http://i.imgur.com/Ut2dfBj.jpg?1

Nissan Xtrail 2,2DCi pri 210tis km
http://i.imgur.com/L5ergre.jpg?1
pedro727
Príspevky: 1119
Dátum registrácie: 22.03.2009 13:23
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pedro727 »

mhlavaty napísal:z rozdielu paliva
ň
ospravedlňujem sa ale ešte jedna technická .-)
čo sníma ten rozdiel paliva keď je všetko vypnuté?
keby to nadávkovalo po natankovaní tak to mi je jasné ale počas? to nejako nemôžem pochopiť.
defakto tam musí biť potom snímač ako bolo písané vyššie ktorý je pod prúdom po otvorení a sníma prietok = koľko natankujem.
Naposledy upravil/-a pedro727 v 14.09.2014 18:35, upravené celkom 1 krát.
pedro727
Príspevky: 1119
Dátum registrácie: 22.03.2009 13:23
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pedro727 »

písal otvorením tanku pri čerpaní, nie po čerpaní. inak by som sa nepýtal
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

To sú alarmujúce stavy.Preto opisujem ako jednoducho zistiť stav zaplnenia bez akejkoľvek rozoberačky.A že sa to vyčistiť dá ozaj elegantne je tiež isté.
Zvýšená produkcia zadzí je produkt zlého spalovania v zložení veľa paliva / málo vzduchu.Ak systém v poriadku tak sa z daným stavom vyporiada.Iba v prípadoch absolutnej ignorancie ak systém šancu na úspešný priebeh regenerácie dlhodobo nedostane,nastane kolaps systému.
To ale neznamená nič viac,ako urobit nápravu.Mnoho z týchto prípadov nevyžaduje viac než prácu a ide sa ďalej.Preto je potrebné nepozerať na celé ako na záhadu ale pochopiť podstatu a podmienky za ktorých systém pracuje bez problémov,resp. sa vráti do života z malými výdajmi.
mato2115
Príspevky: 52
Dátum registrácie: 21.04.2010 21:40
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mato2115 »

to cviro123:
By si sa divil koľko ludí si vôbec nevšimne, že im niečo sičí pod kapotou. Keď vstrekovače zalievajú naftu, tak diagnostika nevypíše žiadnu závadu. Odstránenie filtra tieto problémy nevyrieši, ale aspoň potom uvidíš, či auto dymí alebo nie a viac sa filter neupchá. Či je lepšie oškĺbať zákazníka o peniaze za nútené regenerácie, vyčistenie, výmenu dpf a bude sa stále vracať ako na klavír? A keď ho to prestane baviť tak nakoniec si to dá odstrániť. 20 minút do zadu mi volal další nešťastník, či mu nevyberiem dpf na laguneII, lebo si dal vymeniť za repliku a tá mu vydržala mesiac a zase svieti kontrolka. Kde je logika? Keby si ho dal odstrániť hneď, mal by už kľud a ušetril by.
mato2115
Príspevky: 52
Dátum registrácie: 21.04.2010 21:40
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mato2115 »

Tak pán opravár lakinooo vysvetli mi prosím kde je chyba, keď chevrolet orlando rv2011 najzdene 45tis km celé tri roky od nova boli problémy s dpf, stále reklamácie v orig servise. Majiteľ prišiel si dať odstrániť filter hneď po troch rokoch keď skončila záruka. Volal asi po troch týždňoch, že mu klesla spotreba o 2 litre. Hneď po ňom prišlo ďalšie orlando s 38tis km. Pár rokov do zadu ste tu všetci vypisovali, že treba odstrániť filer keď je problém a zrazu Vám všetkým záleží na ekológii, keď ste si zriadili webstránky s čínskými filtrami po 300e.
bajo777
Príspevky: 13554
Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
Bydlisko: BH - bratislavske humno
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bajo777 »

problem bude najskor v 45000 za 3 roky :41c2:, mhlavaty to tu jasne pisal, musi dostat sancu :41c2:, jeho problem bude tych 85C...
FIAT Bravo 2010 / 1.4 90PS / LPG(BRC)

Obrázok
Obrázok
mato2115
Príspevky: 52
Dátum registrácie: 21.04.2010 21:40
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mato2115 »

lakinooo napísal:Vidis. Ani nevies kde je problem, len odstranis filter...
Viem, že problém je v tom, že málo jazdí a krátke trasy. Ako by si problém vyriešil ty? Povedal by si mu, že si mal kúpiť auto na benzín? Alebo nech auto predá a kúpi si benzín? Čo ak to auto si chce práve preto nechať, lebo má málo km?
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Málokedy sa veci nedajú riešiť.Nie je tajomstvo že v diagnostike býva dostupný údaj ktorý sa týka priemerne ujazdených km od jednej regenerácie k druhej.
Obrázok

Asi netreba veľa premýšlať ako sa dá naložiť z informáciou.
V náväznosti na to,každý jeden majiteľ auta si dá velmi rád vysvetliť ako z tým filtrom žiť,aby tých problémov bolo čím menej,najlepšie vôbec.Ak sa s nimi nik nebaví...a to sa teda nebavia,tak sa niet čomu diviť.

Návrat na "Diagnostika"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných