Citroen C4 - klimatizácia

Diskusia ohľadne vozidiel značky Citroen

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

juroo5
Príspevky: 16
Dátum registrácie: 22.05.2017 18:57
Zdieľať na Facebook

Citroen C4 - klimatizácia

Príspevok od používateľa juroo5 »

Ahojte, chcel by som sa s Vami poradiť.
Už asi tretí rok sa snažím opraviť klimatizáciu na svojom aute.
Resp. je funkčná ale slabo chladí.
Za tie tri roky som už vystriedal niekoľko servisov a poviem vám narovinu, rezignoval som ... a snažím sa na to prísť sám.
Jedná sa o auto Citroen C4 2006 s 2.0 benzínovým motorom. Klimatizácia je automatická dvojzónová.

O čo vlastne ide, klimatizácia chladí, ale slabo. To znamená že keď je vonku 30 a viac stupňov, z výduchov ide tak 15-20°C vzduch. Výsledok, vonku 30°C, v aute 29°C ...
Proste sauna ... otvorené okná sú lepšie. Už len v samotnej príručke pre citroen je, že z výduchov má ísť 2-10°C vzduch.

Z technického hľadiska, v aute je klimakompresor s variabilným zdvihom Sanden SD6C12.
Keď som naposledy meral tlaky, tak bolo cca 15-20bar na výtlaku, nízky tlak bol na voľnobehu cca 3,0
Keď som zvýšil otáčky na 1500-2000 nízky tlak klesol ku 2,5.
No zdá sa mi ten tlak aj tak vyšší ... podľa budíka 2,5 je cca 10°C na výparníku, myslím že by to malo byť okolo 2-3°C, teda cca tie 2bary.

Ďalšia vec, po zapnutí klími ide vonkajšia sahara na 50% (údaj z diag). Na 100% sa pustí len ak tlak presiahne 20bar, pod 15bar sa zase pustí na 50%. Takto to následne cykluje (podľa vonkajśej teploty, ak je pod napr 30°C vonku tak ten tlak ani nedosiahne, teda sahara ide max na 50%) ... toto je OK ?
Senzor výparníku podľa diag funguje, senzor vonkajšieho vzduchu funguje. Senzor slnečného ožiarenia pod oknom neviem, v diag jeho položka nie je.
Pikoška, senzor vnútornej teploty auto nemá ! Všetko dopočítava na základe nadstavenej teploty a teploty z vonkajšieho senzoru.
Tak že v automatickom režime napr. robí to, že prvé dve minúty sa snaží chladiť a potom uberie vnútorný vetrák na 20-30% rýchlosť, netuším prečo, asi si myslí že už je vychladené ...
Klapky taktiež fungujú ... ale z odsledovaných vecí je teplota samotného výparníka vyššia ako by mala. Ako keby ide klíma v núdzovom režime, resp. nefunguje nejaká regulácia alebo neviem. Vedie ma k tomu aj to, že ak sa ochladí vonku pod 20°C a A/C je v automatickom režime, napriek tomu že je nadstavených 22°C, začne byť v aute zima.
Úplne top bolo, že pár krát chladila normálne ! Z výduchov išiel 6°C vzduch ... ale to sa stalo asi 1x zo 100 pokusov. Vždy to ale bola situácia že auto bolo v tieni, alebo tesne po naštartovaní (nezohriaty systém) alebo na dialnici (kde sa to asi stíhalo chladiť).


V rámci tých návštev servisov bol zistený aj únik média. Niekoľko krát to bolo plnené vakuované ...
Teda po tých návštevách sa priebežne výmenil kondenzátor so sušičom (jednoducho predný chladič),
regulačný ventil kompresora a vzhľadom na vyšší nízky tlak expanzný ventil. Samozrejmosťou boal výmena ventilov a tesnení na spojoch (auto má 14. rokov).
Výsledok ? Chladí to trocha lepšie, ale stále nie žiadaný výsledok.
Pravdepodobne chladivo uniká niekde ďalej lebo klíma znová syčí, kontrola s UV svetlom, nebolo nikde nič vidieť ...
Jedine že by to priamo cez kompresor nejak unikalo ... tak že ma napadá dať buď repasovať alebo komplet vymeniť kompresor.

Má niekto konkrétnu skúsenosť ako to má fungovať na citroene C4 ?
Hlavne ma zaujíma to spínanie sahary, ideálne aké sú správne prevádzkové tlaky atď ... možno tam mám len nejakú blbosť čo sa dlhodobo prehliada.
Ďakujem
a566
Príspevky: 711
Dátum registrácie: 06.04.2020 16:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa a566 »

https://www.sanden.com/servicemanual.html
https://www.aa1car.com/library/ac98.htm
Obrázok

ak unika, tak pri vakuovani by zistili ze gramaz je mensia.
je tak ?
avelmak
Príspevky: 2654
Dátum registrácie: 25.12.2008 16:29
Bydlisko: Rimavska Sobota
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa avelmak »

Sahara sa ma zapinat len z bezpecnostnych dovodov a to ked je teplota v systeme vyssia,alebo je vyssi tlak v systeme.Neviem ako bol merany tlak na nizkom a na vysokom okruhu.Cez diag alebo cez plnicku?Tlaky su velmi zavysle od teploty,teda od vobnkajsej teploty.S tebou spominane tlaky 20 a 2 barov je ok.Vravim zalezi na teplote,ale najvatsou pravdepodobnostou je to v poiriadku.Udaje,tlaky mozu byt milne,zato sa pytam ako boli zistene.K uniku len tolko,ze unik sa zisti najporesnejsie s dusikom/vodikom.Ziaden podtlak/vakuum.Pises ze auto nema vnutorny senzor.Tomu nejako neverim,lebo prave podla tych snimacov riadi system ak je nastavena pozadovana vnutorna teplota.Ved pises ze mas automat.
juroo5
Príspevky: 16
Dátum registrácie: 22.05.2017 18:57
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa juroo5 »

Áno, za cca 3 mesiace 150g zo 450g náplne. Z toho dôvodu sa všetko pozeralo cez UV lampu (pred tým sa dávalo farbivo).
Samozrejme nebolo nič vidieť. Po niekoľkých úvahách že to na 90% bude chladič sa vymenil chladič (fy. Nissens).
Pri tej príležitosti ako bol otvorený okruh sa vymenili všetky podozrivé veci (expanzný ventil a regulačný ventil kompresora).
Taktiež plniace ventily a kde sa dalo vymenili sa tesnenia na spojoch. Iba zo strany výparníku z interiéru sa nevymenilo tesnenie, lebo sa tam nedalo normálne dostať (iba ak palubka von).
To bolo minulé leto. Od vtedy som zatiaľ na plničke nebol.

Čo treba ale povedať hneď na začiatok. Či som tam mal oných 300g alebo 450g náplne tak to chladilo úplne rovnako, slabo.
Teda aj tesne po naplnení to nejde ako má, akurát sa trośka skôr zapne vonkajšia sahara na 100%. Od C5károv (Citroen C5) viem že ventilátor im ide na 100% do minúty po zapnutí A/C aj na mieste a voľnobehu.
U mňa sa to nedeje, je to niekoľko minút a často iba so zvýšenými otáčkami. Či to je ok u C4 som sa nedopátral.

Dostal som iba informáciu, že ak riadiaca jednotka A/C vyhodnotí senzor výparníka za chybný, tak ide kompresor na +/- 60% fixne.
Skúsim sa zamerať týmto smerom, preto že by mi to aj sedelo. Aj keď na diag senzor teplotu ukazoval.

Oných univerzálnych tabuliek som už videl kopu ... aj citroen ich má. Len že, platí to akurát pre fixný kompresor.
Variabilný stačí že nejde na 100% a podľa tabulky to bude vyzerať že je málo chladiva.

/Avelmak, skutočne nemá. Takto, výpis senzorov :
1. Senzor vonkajšej teploty
2. Senzor výparnika
3. Senzor za ľavou zmiešavaciou klapkou
4. Senzor za pravou zmiešavaciou klapkou
5. Senzor ožiarenia pod čelným sklom
Priamo citroen to píše, auto podľa nejakej predefinovanej tabuľky dovnútra vháňa vzduch podľa vonkajšej teploty a senzoru ožiarenia.

/Tlaky boli merané nízky cez budíky čo používajú chladiari /ekvivalent toho čo je na plničke a vysoký cez diagnostiku. Nevedel som si to zapojiť aj aj. Nie som si istý, ale asi sa aj meralo či to sedí s hodnotou v diag a sedelo to.
avelmak
Príspevky: 2654
Dátum registrácie: 25.12.2008 16:29
Bydlisko: Rimavska Sobota
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa avelmak »

Takze vonkoncom ma snimacteploty aj lavy aj pravy.Jednoznacne musi mat.Mali sme uz taky pripad,ked vsetko bolo opk,vykon nebol normalny.Robil sa preplach ked sa vymenili diely?nemas nahodou piliny v systeme od kompresora?Staci ak mala spina upcha na par minut napriklad skrtiaci ventil.Tlaky budu vyzerat ok,ale vykon?Neries tu sahara,zatial nema vyznam.nema nic spolocne s vykonom chladenia.Sahara ma len za ulohu zabetzbecit aby sa tlak nezvysil nad urcitu hodnotu.Sahjara funguje podla tlakoveho spinaca.
Sprtos
Príspevky: 239
Dátum registrácie: 22.10.2016 13:07
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Sprtos »

Avelmark, sahara alebo ventilator, ak si mal na mysli to, sa nezapina z bezpecnostnych dovodov, ale preto, lebo teplo z vymennika je potrebne jednoducho niekde odovzdat. Na mojom aute je ventilator pri zapnutej klime takmer vzdy v prevadzke na 41%.
avelmak
Príspevky: 2654
Dátum registrácie: 25.12.2008 16:29
Bydlisko: Rimavska Sobota
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa avelmak »

sprots-ventilator sa zapina z bezpecnostnych dovodov!!!!Ventilator nie je potrebny ak v systeme je tlak normalny.A pred saharou nie je vyparnik,ale kondenzator.V tom mas pravdu,ze ma odovzdat teplo,ale len a len z toho dovodu aby sa tlak znizil v systeme.OPoviem ti priklad.V systeme na vysokom okruhu ma byt podla teploty napriklad od 15-do 20barov.Preco by mal ventilator zapinat ak je tlak v rozmedzi?Zapina sa az po preskoceni 20barov./Tie cisla neberte ze su presne,tie sa menia podla auta a podla teploty/.Teda ak zapnes klimu,ventilator sa nema roztocit.nema na to dovod.
juroo5
Príspevky: 16
Dátum registrácie: 22.05.2017 18:57
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa juroo5 »

Tak že, ak to zhrniem, ohľadom tej sahary.
Keď zápnem A/C tak sa hneď pustí na 50%, čo som odsledoval ak presiahne tlak na výtlaku 20bar, pustí sa na 100%, ak klesne pod 15bar znova zníži rýchlosť na 50%. Podľa popisu teda funguje správne a môžem ju pustiť z hlavy.

Není ten nízky tlak 3,0 baru veľa ? Nemalo by to byť skôr okolo 2,0 ?

Preplach sa nerobil, myslel som že ten je dôležitý hlavne keď sa zadrie kompresor.

avelmak, mohol by si sa prosím rozpísať čo obnáša preplach systému ? Prípadne aký postup by si navrhoval ?

Zatiaľ som rozhodnutý takto :
Ako prvé, zmeriam tie tlaky ešte raz, ale obe strany cez budíky. Nech sa vylúči chyba tlakového senzoru.
Ako druhé fyzicky skontrolujem senzor výparníka.
Ako tretie, diagnostika u PSA to paradoxne neukazuje, zistiť na koľko % má ísť kompresor. T.j. zmerať ten PWM signál čo ide do regulačného ventilu. Len musím zohnať multimeter ktorý to vie, resp. logický analyzátor alebo osciloskop. Prvá možnosť bude najlacnejšia.
avelmak
Príspevky: 2654
Dátum registrácie: 25.12.2008 16:29
Bydlisko: Rimavska Sobota
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa avelmak »

Juro...este raz ventilator nema zapnut ani na 1 percentoPreach robi cez plnicku cez dalsie zariadenue alebo cez preplachovacku.Bud s chemiou alebo cez plnicku s chladivom.
mastik29
Príspevky: 2867
Dátum registrácie: 07.04.2010 20:29
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mastik29 »

Pises, akoby si mal moznost vlastnych budikov…
Treba odcitat tlak po jejich pripojeni a potom sledovat tlaky ako jeden klesa a druhy ide hore pri beziacom motore (zvysene otacky, zapnute max. chladenie)…

Ale podla opisu si myslim, ze v systeme je vela oleja, moze byt aj hlucnejsi kompresor.
A ano, potvrdzujem, ani u mojho auta neni snimac vnutornej teploty, RJ si ju dopocitava. Mimochodom, neviem ci to je aj u C4, ale co mam rad, tak ze napriklad po zideni z dialnice, ci v pripade spomalenia jazdy, sa automaticky mierne zvysia otacky ventilatora, zacne silnejsie chladit, pre lepsi komfort. Dobra feature. Jedno z mala aut, kde pocas aj vyse 20 hodinovej jazdy, nemusim prenastavovat teplotu.
juroo5
Príspevky: 16
Dátum registrácie: 22.05.2017 18:57
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa juroo5 »

Áno mám tu možnosť vlastných budíkov, len si musím dokúpiť autospojku, nakoľko mám len na nízky tlak. (preto som to meral kombináciou nízky tlak budíky, vysoký diagnostika).

Ten olej je dobrý tip, len ako to preveriť ?

Ako funguje chladenie na C4 práve že neviem, nakoľko nefunguje správne :41c2:

Avelmak, sahara na C4ke má len dve rýchlosti. Teda bud nejde, ide na polovicu (50%) alebo naplno (100%). Myslím že je ok že sa z bezpečnostného dôvodu pustí na základných 50%. (Resp. toto mi robili aj predchádzajúce autá, naopak napr starý passat b4 to hneď peckoval na 100%, ale tiež mal jednoduchú klímu)
mastik29
Príspevky: 2867
Dátum registrácie: 07.04.2010 20:29
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mastik29 »

Olej nijak neskontrolujes. Jedine vyplach a nova davka.
Nepises, ci to auto mas od nova, ci problemy nastali az po nejakom zasahu, ci bol kompresor meneny, alebo si to auto take proste kupil a nevies nic o historii oprav.
Ak sa tlaky spravaju standardne a napriek tomu je nizka ucinnost chladenia, tak je tam napr. po vymene kompresora vela oleja, popripade nejakym zazrakom tam niekto toho oleja viac naordinoval.
Dufam, ze tie zmiesavacie klapky su 100%ne.
K uniku sa neviem vyjadrit. Niekde to proste musi byt vidno.
avelmak
Príspevky: 2654
Dátum registrácie: 25.12.2008 16:29
Bydlisko: Rimavska Sobota
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa avelmak »

Snimac teploty musi mat.Co jena tom nepochopitekne?VED aj samautor pise ze ma ajlavy aj pravy.Ventilator nemusi zapnut hned po zapnuti.Co he na tom tiez nepochopitelne?Preco stale meliete svoje ak nepoznate system fungovania aut.klimy?
koldo
expert: PSA
Príspevky: 307
Dátum registrácie: 13.03.2006 19:46
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa koldo »

Snímač teploty nemusí mať,aj keď je aut.klima. to isté aj pri 3008. Na vyduchoch je len prelis,kde bývajú umiestnené,ak sú tam. Takže avelmak už toľko nemel, keď nepoznáš konkrétne auto !!!!;
dec superscan 3 full cz,vag com profi original,op com cz original,batronix,bdm,x-prog,..etc...fap off PSA
mastik29
Príspevky: 2867
Dátum registrácie: 07.04.2010 20:29
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mastik29 »

Aby sa to upresnilo.
Teplotne cidla su 3.
Avsak je to riesene inak, nez standardne byva u dual klimatizacie.
Teplota vonku, teplota medzi vyparnikom a radiatorom a telotne cidlo na palubovke (teplota interieru).
Nie, nema 2 samostatne cidla teploty, pre lavu a pravu stranu.
Meria sa teplota medzi tym vyparnikom/radiatorom a porovnava s teplotou interieru. Samotna regulacia teploty dvoch stran je riesena vypoctom a naklapanim zmiesavacich klapiek s ohladom na vonkajsiu teplotu, teplotu medzi tym vyparnikom/radiatorom, vykonom ventilatora, oslnenim slnkom (neviem ci u kazdej verzie) a casom (dlzka behu motora a zastavenim). No a este rychlost jazdy aspon u mna.

Návrat na "Citroen fórum"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 5 neregistrovaných