chod motora na voľnobeh a opotrebenie

Diskusia ohľadne vozidiel značky Volkswagen

Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter

celerb
Príspevky: 167
Dátum registrácie: 24.10.2007 20:35
Zdieľať na Facebook

chod motora na voľnobeh a opotrebenie

Príspevok od používateľa celerb »

Pekný deň vám,
zaujímalo by ma či sa môže motor poškodiť, resp. viac opotrebúvať , ak si pradie na voľnobežné otáčky napr. aj 2 hodiny v kuse. Ja si myslím, že by nemalo nič hroziť, len sa chcem uistiť , či je dostatočne premazaný aj vršok motora v takomto režime , takže uvítal by som tu odpoveď od fachmanov, čo sa vyznajú v konštrukcii motorov. Mňa zaujíma konkrétne motor VW 1,4 16V 55KW.
Ďakujem
laco1871
Príspevky: 4554
Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa laco1871 »

naštartuj, a za chodu motora otvor víčko kede sa nalieva olej

uvidíš tam pohybujucu sa vačku a okolo nej ČO ???

no ČO ???

STRIEKA OLEJ :4090:

Tak asi je PREMAZANY ten motor kompletne celý aj na volnobeh ,si myslím JA...
kostlivec
Príspevky: 221
Dátum registrácie: 30.10.2009 17:41
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa kostlivec »

Kľudne si bez obáv môžete s polovičkou ďalej prikurovať pri radovánkach v aute,ja som mal tiež obavy o dvojhmotný zotrvačník keďže mám diesel, či mi ho voľnobeh nezničí predčasne,keďže má tlmiť kmity,čo dodnes neviem či škodí alebo nie :41c2:
laco1871
Príspevky: 4554
Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa laco1871 »

luboš vysvetli AKYM sposobom volnobeh poškodzuje motor

mazanie ma,chladenie má tiež tak ako sa poškodzuje ?
VLADY
Príspevky: 5285
Dátum registrácie: 11.09.2007 20:00
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa VLADY »

....zaťažený nieje, mazaný je, chladený tiež, otáčok moc nemá, tak tiež by som chcel poznať: PREČO?
Studený štart a následne bohatá zmes počas toho než sa zohreje na prevádzkovú teplotu je to čo ničí motor, lebo sa ničí olejový mzací film na stenách valcov...
Taxikári stojaci bežne bublajú na volnobeh a nemám pocit že je to tomu motoru na škodu...hlavne teda v zime ak nemajú nezávislé kúrenie.
Naposledy upravil/-a VLADY v 24.10.2014 09:41, upravené celkom 1 krát.
VLADY
Príspevky: 5285
Dátum registrácie: 11.09.2007 20:00
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa VLADY »

Samozrejme ak porovnáme stav že motor je vypnutý alebo vrčí na volnobeh , tak vrčaním sa opotrebováva jasná vec .
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Môj názor sa odlišuje asi od všetkých,preto ho skúsim trocha podložiť.Ak hladáme odpoveď nemôžeme to skrátiť o tú najzločinnejšiu čast,tj studený štart.Ten je vôbec v živote motora asi najväčšie zlo,ktoré je na ňom možné napáchať.Kedysi ešte za čias na vysokej to bola jedna rozprava z našim docentom ktorý toto vyslovil prvý raz.Neskôr som sa z touto témou ešte stretal,ale najviac svetla do tematiky priniesla jedna nemecká štúdia.Vždy po absolvovaní napr 100 násobku nejakého cyklu sa motor rozobral a úplne všetky komponenty premerali na opotrebenie.Horor vyšiel v etape ..opotrebenie počas zimného štartu.Vyšlo z toho že jeden jediný štart (po dosiahnutie 20°C) opotrebí základné dielce (piest/valec/krúžky) viac než 50 km chodu motora v prevádzkovej teplote.Tu by asi mal každý trochu prehodnotiť svoje lahkovážne rozhodnutie meniť druhy oleja,navyše z idiotského predpokladu o viskozite jednotlivých tepelných tried.Nebudem dávať rozumy,tie sú v tejto veci dostupné ako pečivo.Ak si v tom niekto nevie urobiť jasno,mal by prísť o svojprávnosť,ale minimálne byť potrestaný za svoje vlastné rozhodnutie.
K téme..volnobeh tj prechod do prevádzkového stavu je všetko možné,ale nič dobré.Až stav,keď motor svoju teplotu dosiahne by šlo hodnotiť ako minimálne škodný. To by bola ale polovičná pravda ak by sme zase nepovedali ku A aj to B
Vo volnobehu sú z hladiska produkcie spalín nie priam ideálne pomery,niektoré komponenty stále nedosahujú teplotu kedy by mohli produkovať menej toho čo sa ukladá.Pozná každý kto čistí EGR,turbínu a pod.Asi tento moment viedol k rozhodnutiu do algoritmu RJ zaviesť že sa EGR vo volnobehu po krátkej dobe uzavrie a je nečinný,kto chce si doštuduje.Tu ide o 0dôvod prečo sa tomuto vyhranila v mape jednak teplota a jednak otáčky.
Aby sa to zrozumitelne zhrnulo,u mňa to vychádza takto.
Studený štart a prvé minuty...hotová katastrofa.
Nabiehanie na prevádzkovú teplotu treba skrátiť na možné minimum dľa okolností.Tj čo najskôr motor primerane (slovensko nepozná tento pojem) zaťažiť. Ja osobne sa držím toho,že vyslovene zlé končí pohnutím ručičky teplomera (cca 50 °C ?!) Tu sa už správam k motoru bez úvah o teplotách.
Motor v chode na volnobeh tj kulminuje okolo 90°C považujem za - pre motor ako taký priaznivý,z dovetkom že sa tvorí a ukladá viac sadzových produktov.
Ideálny stav sa riadi dvoma hodnotami,90/400
90 je teplota vody (ale min 85.)
400 je teplota výfukových plynov
Od tejto teploty sa nepresne vyjadrené pozerá ako na čisté splodiny ktoré...nebudú nakladať turbínu atd atd.
Tu každý chytrák nájde zádrapku ako má o tej teplote vedieť.
Nepíšem toto pre ľudí neschopných rozmýšlania,preto nech si to každý na drobné rozmení sám.
Ak pridáme treticu 90/400/10000 dostaneme uživateľa ktorý vie kedy čo robí a čo tým spôsobuje. 10000 je výmena oleja
Opätovne prosím chytrákov,čo je 90% SVK,nech mi zbytočne nerobia oponentúru,majú skvelý priestor podať svoje myšlienky ako ucelenú záležitosť hneď po mne a tam si všetko zdôvodniť.
Kedže medzitým sa tu spomenul tlak oleja,tak len v krátkosti.
Myslím že len výnimočne sa tu nájde človek ktorý meral (meria) tento fenomén,a niečo mu hovorí nosnosť olejového filmu v závislosti na teplote a tlaku.
Lubo píše dobre a rád ho čítavam,ale tu a teraz by som musel niektoré body musel vyvracať ako nenáležité,a kedže si ho vážim napíšem iba že v plnej miere nesúhlasím hlavne z touto vetou... Myslím, že trpia aj ojnicne ložiská,resp.niekde sa musí ten speceny olej napchat,
Je to trochu inak,ale sme predsa od rozličných materí a máme nárok mať iné názory.Ale nedá mi ho nepodporiť v spečení ak sa týka oleja v turbíne na upchávkách,ktoré po velkom zaťažení majitel na čerpačke,odpočivadle a pod vypne bez možnosti sa ochladit práve cirkulujúcim olejom. Len zopár aut má vodou chladenú turbínu,to je iný príbeh.
Staré piano (Mercedes 123,ale aj 114,115 D) mali na volnobehu nulový tlak.Mali manometer a vodič vedel,že zle je vtedy,ak pri jemnom zdvihnutí otáčok manometer nevyletí,takže asi tak.Motory ktoré ak nezbehli milion,museli mať retardovaného majiteľa
Sorry za dlhú depešu,som PN
Dep
Príspevky: 1207
Dátum registrácie: 15.06.2009 15:23
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa Dep »

mhlavaty :300f:
Subaru Outback Business NAVI 2.5i 129kw (2017)
pedro727
Príspevky: 1119
Dátum registrácie: 22.03.2009 13:23
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pedro727 »

podľa mňa ten tlak by mal byť dostatočný pre motor aj na voľnobeh, z dôvodu že ide cez zubové čerpadlo ktoré ho tvorí na základe otáčok.
čiže by som povedal že je to závislé na prepočte toho kto motor skonštruoval= ak je prepočet(teda tlak) správny, nevidím dôvod pre chybné teda nedostatočné mazanie na voľnobeh.
samozrejme že , sú isté vplyvy ako napr.teplota, opotrebenie, zaťaženie,ktoré toto všetko môžu ovplyvňovať a teda oddialiť od ideálneho stavu.
toľko môj názor.
VOJTO55
Príspevky: 1906
Dátum registrácie: 12.12.2009 20:01
Bydlisko: Revúca
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa VOJTO55 »

...Mimo toho všetkého,je to vyhláškou zakázané-čo naše životné prostredie...??? :3020: :3020: :3020: :3020: :3020:
...Minulú zimu chodili u nás policajti po parkoviskách pred nákupnými centrami a udeľovali za tento priestupok pokuty...

...Ešte jedna poznámka-pri chode motora na voľnobeh sa vo výfukovom systéme vyzráža veľké množstvo vody,čo mu určite neprospieva...
Naposledy upravil/-a VOJTO55 v 24.10.2014 11:59, upravené celkom 1 krát.
bajo777
Príspevky: 13554
Dátum registrácie: 03.08.2010 10:08
Bydlisko: BH - bratislavske humno
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa bajo777 »

Milan, prajem skore uzdravenie.
Na tomto fore by mala byt sekcia vysokohodnotnych prispevkov, normalne by sa z toho dala poskladat kniha otazok a odpovedi, som si isty, ze naviac prispevkov by bolo podpisanych inicialami MH :300f:
FIAT Bravo 2010 / 1.4 90PS / LPG(BRC)

Obrázok
Obrázok
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Určite Lubo,SVK je to samý automechanik,ak je téma fotbal,tak každý je minimálne tréner,no proste sme národ ľudí čo všetko vedia,s výnimkov toho čo sami robia.
Dnešný trend je už ani ten pos...tý budík teploty vody nedávať na prístrojovku.To komentár nepotrebuje,bol by výlučne z vybraných slov po K a P a pod.
Úmysel je nad slnko jasný.Ak niet informácie že je motor studený,tak je teda teplý a tak mu možno podkúriť.Ozaj myšlienka hodná brilantného idiota nech už sedel v ktorejkoľvek konštrukčnej kancelárii.
Hustota oleja....to je taká diskutovateľná téma.Optika (zdanie) často klame.Určite súhlasím že opticky je 15W olej hustý a 5W riedky.Nechám túto tému na Turba,už tu zopár krát veci vysvetloval ako to z viskozitou je,možno to ešte raz urobí.
Čo ale dokonale ovládajú iba generálkovači motorov je fakt,že kopec komponetov motora vlastne nemá priame mazanie vôbec.A jedná sa o velmi namáhané veci.Styk vačka/zdvihátko,mostík rozvodu/ventil,často klzáky reťazí atd
Sú životne závislé na schopnosti oleja udržať si film na povrchu po odstátí stroja,a od prítomnosti olejovej hmloviny v priestore motore. Kedy sa hmlovina dokáže vytvoriť,kedy sa dostane do horného priestoru vačiek,to nech si každý skúsi domyslieť.Sú miesta kde pôsobia nie celkom štandardné podmienky mazania,tj všade kde sú atypické pohyby napr šmykom a tam sa olej zotiera každým cyklom.Aký olej a akú vlastnosť podporuje,je práve to,čím sa líšia.A k tomu patria danosti,ktoré si každý môže prečítať v technickom liste.Ja viem že by sa každému hodilo skôr ak by mu niekto dal hotovú vec rovno na tanieri.Nuž ale ja mám antibiotiká aké mi predpísal lekár ktorý toho vie o celom rádove (aspoň tri rády min.) viac než ja.
hjundai
Príspevky: 2709
Dátum registrácie: 21.03.2010 07:39
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa hjundai »

a otázka - čo ste mysleli narážkou na oleje...viskoziy...zmeny olejov... čím nžšia viskozita za studena tým rýchlejšie premazanie motora - to snád platí.... alebo nie?
pedro727
Príspevky: 1119
Dátum registrácie: 22.03.2009 13:23
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa pedro727 »

luboš:
Iba si dovolím upozorniť na castu chybu vodičov,ktorí tlačia s TURBOM čo to dá,na prvom klesaní vyradia rýchlosť "aby ušetrili".

Tým,že klesne tlak oleja,klesne aj MAZANIE TURBA olejom!!

a prečo by si ho chcel ešte stále mazať zvýšeným množstvom keď už nieje pod záťažou?keď zbehneš z dialnice na pumpu tiež ešte držíš nohu na plyne?
skôr k ohladuplnosti ku brzdám a bezpečnosti, by som to bral.[/quote]
mhlavaty
opravy & diag
Príspevky: 24899
Dátum registrácie: 22.04.2005 10:12
Bydlisko: Nové Zámky
Zdieľať na Facebook

Príspevok od používateľa mhlavaty »

Pedro toto sú presne tie nedomýšlané maličkosti,z troch slov román. V živote si nevidel turbínu,to si dovolím tvrdiť a určite nemal v ruke ani jej osičku ani upchávky oleja. Styková plocha osky o priemere 5/6 mm je kompletne všetko čo odovzdáva teplotu z lopatiek oleju.Podotýkam horúcemu oleju,iba studenšiemu voči tej turbíne.
Ten rozdiel teplôt musí dostať šancu a to je čas.Teploty po záťaži dosahujú na turbínovom obežnom kolese hodnoty keď sa olej silne odparuje a má už tendenciu sa pripekať (podla typu,triedy atd) na statickej oske ktorá preberá zotrvačne komplet teplotu z lopatiek a okolia.Len prítok nového oleja zaručí nové a nové chladivo ktoré z pomaly chladnúcej turbíny teplotu odvedie.Ak turbína zastane,tak zastane aj prítok oleja a hoci oleja ktorý je v styku z oskou je máličko,zanechá svoju napečenú stopu.Raz,dva razy,tri...upchávka prestane plniť funkciu a začne púštať olej do výfuku.V ďalšom štádiu kľakne aj upchávka na sacej strane a za okamih máte všetok olej fuč a motor nejde odstaviť lebo reve v plných otáčkách.
Toto je mechanizmus ktorý si vyskúšalo veľa ľudí,stačí sa poučiť

hjundai...narážka na oleje.Olej má množstvo vlastností mimo samotný fenomén viskozity,je to ucelený súbor vzájomne pôsobiacich vlastností.Olej je alchýmia,absolutná väčšina ľudí nemá potuchy aké požiadavky rieši,a teda niektoré sú ozaj na hrane riešitelnosti a viem si predstaviť čo predchádzalo ich vývoju.Rozhodne dávam klobúk dole pred tvorcom olejov pre PD motory.
Bedem zase hnusný.Ludia vedia stráviť koplet so-ne v Tescu študovaním každej ujoviny na tovare,písmenká malé aj velké,hotová škola života,.Ale kde ide o skutočne veľké peniaze,sa správajú ako blbci

Návrat na "Volkswagen fórum"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: mhlavaty, tatkotom, uwa0903976910 a 27 neregistrovaných