Celny naraz v 80-tke zabije cloveka do desiatky sekundy...
Moderátori: mhlavaty, niner, Atlas, LOCHNESS, foter
-
- Príspevky: 9954
- Dátum registrácie: 23.08.2009 18:22 Zdieľať na Facebook
Celny naraz v 80-tke zabije cloveka do desiatky sekundy...
Čelný náraz v 80-ke do prekážky zabije vodiča do desatiny sekundy
Pri náraze auta do pevnej prekážky v rýchlosti 50 km/h pôsobí na telo vodiča taká sila, akoby vážil 60-krát viac. Napríklad, 90-kilový muž by vážil viac ako 5 ton.
Pri tej istej rýchlosti, by bez použitia bezpečnostných pásov, narazil telom do volantu a predného okna aj najsilnejší muž sveta. Utrpel by veľmi vážne ak nie smrteľné zranenia. Napriek tomu najmä pasažieri na zadných sedadlách na takéto riziko zabúdajú a pásy nepoužívajú.
Bezpečnosť áut sa určuje podľa použitých bezpečnostných prvkov. Pre nepripútaného spolujazdca sa ale aj z auta, ktoré je ohodnotené ako najbezpečnejšie, razom stane rakva na ceste.
"Motoristi a pasažieri v autách by nemali zabúdať ani na to, že kým oni jazdia bezpečne, chybu môže spraviť ten druhý, ale náraz bude rovnako silný. Odporúčame preto využívať všetky možnosti zvýšenia bezpečnosti a nespoliehať sa, že keď jazdím opatrne, tak nemôžem havarovať," hovorí Miroslav Chovan, riaditeľ poisťovne Genertel.
Najzraniteľnejšie sú deti, ktoré nesedia riadne pripútané v detskej sedačke. Často sa stane, že ich drží dospelý v rukách. Aj desaťkilové dieťa pri náraze akoby vážilo aj niekoľko sto kíl. Vtedy ho za žiadnych okolností nikto neudrží.
Čo sa stane do 0,1 sekundy po náraze na pevnú prekážku pri rýchlosti 80 km/h (zdroj: Autoklub Slovakia Assistance):
0,026 sekundy po náraze: začína sa deformovať nárazník, na auto pôsobí sila rovnajúca sa tridsaťnásobku hmotnosti automobilu, osoby v priestore kabíny sa pohybujú rýchlosťou 80 km/h,
0,039 sekundy po náraze: vodič sa aj so sedačkou posunie o 15 cm dopredu,
0,044 sekundy po náraze: prudkým nárazom hrudníka dochádza k deštrukcii volantu,
0,050 sekundy po náraze: rýchlosť klesá a na cestujúcich pôsobia sily niekoľkonásobne prevyšujúce ich hmotnosť,
0,068 sekundy po náraze: vodič narazí na prístrojovú dosku, tento náraz môžeme porovnať s dopadom 9-tonového bremena,
0,092 sekundy po náraze: vodič a spolujazdec v jednom okamihu prerazia hlavou čelné sklo a utrpia smrteľné zranenie hlavy,
0,100 sekundy po náraze: spravidla už mŕtve telo vodiča, opreté o volant je vrhnuté naspäť.
Pri náraze auta do pevnej prekážky v rýchlosti 50 km/h pôsobí na telo vodiča taká sila, akoby vážil 60-krát viac. Napríklad, 90-kilový muž by vážil viac ako 5 ton.
Pri tej istej rýchlosti, by bez použitia bezpečnostných pásov, narazil telom do volantu a predného okna aj najsilnejší muž sveta. Utrpel by veľmi vážne ak nie smrteľné zranenia. Napriek tomu najmä pasažieri na zadných sedadlách na takéto riziko zabúdajú a pásy nepoužívajú.
Bezpečnosť áut sa určuje podľa použitých bezpečnostných prvkov. Pre nepripútaného spolujazdca sa ale aj z auta, ktoré je ohodnotené ako najbezpečnejšie, razom stane rakva na ceste.
"Motoristi a pasažieri v autách by nemali zabúdať ani na to, že kým oni jazdia bezpečne, chybu môže spraviť ten druhý, ale náraz bude rovnako silný. Odporúčame preto využívať všetky možnosti zvýšenia bezpečnosti a nespoliehať sa, že keď jazdím opatrne, tak nemôžem havarovať," hovorí Miroslav Chovan, riaditeľ poisťovne Genertel.
Najzraniteľnejšie sú deti, ktoré nesedia riadne pripútané v detskej sedačke. Často sa stane, že ich drží dospelý v rukách. Aj desaťkilové dieťa pri náraze akoby vážilo aj niekoľko sto kíl. Vtedy ho za žiadnych okolností nikto neudrží.
Čo sa stane do 0,1 sekundy po náraze na pevnú prekážku pri rýchlosti 80 km/h (zdroj: Autoklub Slovakia Assistance):
0,026 sekundy po náraze: začína sa deformovať nárazník, na auto pôsobí sila rovnajúca sa tridsaťnásobku hmotnosti automobilu, osoby v priestore kabíny sa pohybujú rýchlosťou 80 km/h,
0,039 sekundy po náraze: vodič sa aj so sedačkou posunie o 15 cm dopredu,
0,044 sekundy po náraze: prudkým nárazom hrudníka dochádza k deštrukcii volantu,
0,050 sekundy po náraze: rýchlosť klesá a na cestujúcich pôsobia sily niekoľkonásobne prevyšujúce ich hmotnosť,
0,068 sekundy po náraze: vodič narazí na prístrojovú dosku, tento náraz môžeme porovnať s dopadom 9-tonového bremena,
0,092 sekundy po náraze: vodič a spolujazdec v jednom okamihu prerazia hlavou čelné sklo a utrpia smrteľné zranenie hlavy,
0,100 sekundy po náraze: spravidla už mŕtve telo vodiča, opreté o volant je vrhnuté naspäť.
-
- Príspevky: 4554
- Dátum registrácie: 22.03.2012 19:01 Zdieľať na Facebook
Ak by si tieto riziká každý uvedomil ked sadá za volant, tak by takmer nikto nejazdil...
Nárazom treba vždy PREDCHÁDZAŤ , aj keď nastane kolízna situacia, je vždy lepšie ošúchať bok auta o zvodidla , ako sa čelne zraziť.
V Amerike školia šoferov a hovoria im,že auto pojde tam kam sa díva vodič,a to hlavne pri kolízii
ak sa díva na strom alebo do priekopy ,tak celkom iste tam aj skončí.
Nie vždy sa dá udržať kontrola nad autom pri kolíznych situaciach , ale väčšinou sa to dá.
Nárazom treba vždy PREDCHÁDZAŤ , aj keď nastane kolízna situacia, je vždy lepšie ošúchať bok auta o zvodidla , ako sa čelne zraziť.
V Amerike školia šoferov a hovoria im,že auto pojde tam kam sa díva vodič,a to hlavne pri kolízii
ak sa díva na strom alebo do priekopy ,tak celkom iste tam aj skončí.
Nie vždy sa dá udržať kontrola nad autom pri kolíznych situaciach , ale väčšinou sa to dá.
-
- Príspevky: 7880
- Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
- Kontakt: Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 742
- Dátum registrácie: 11.07.2011 21:38 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 133
- Dátum registrácie: 17.10.2010 12:51 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 7880
- Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
- Kontakt: Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 1199
- Dátum registrácie: 24.01.2011 19:59 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 7880
- Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
- Kontakt: Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 27640
- Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04 Zdieľať na Facebook
_
Prečo? Ak sa neprevrátil ani nič netrafil...
-
- Príspevky: 87
- Dátum registrácie: 30.08.2008 18:13 Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 27640
- Dátum registrácie: 15.10.2008 14:04 Zdieľať na Facebook
_
Ako si prišiel k tým 80 km/h???
-
- Príspevky: 7880
- Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
- Kontakt: Zdieľať na Facebook
-
- Príspevky: 87
- Dátum registrácie: 30.08.2008 18:13 Zdieľať na Facebook
to ako si na to prišiel, že sa to nesčítava !seven549 napísal:tak to si mal favorit riadne zhnity to ho lamalo ako skodovky 120L.a este pri celnej zrazke sa nescitavaju rychlosti dokopy ale berie sa ta najvyzsia ktorou jedno z tych aut slo.
predstav si náraz do steny v 60km
a náraz aut ktoré idú proti sebe, to je predsa väčší náraz ako keby stálo, chlapce matika čo?
-
- Príspevky: 7880
- Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
- Kontakt: Zdieľať na Facebook
poviem ti moj zazitok ked som mal vodicak 3 mesiace.siel som 130km/h na fave letne gumy poladovica diera v ceste smyk otocka o 270 stupnov a nasledoval strom a pad 2 metre na zem do snehu.favo po naraze pojazdne.sneh na krajnici a kriky co som kosil bokom auta spomalili naraz.cize aj ten vylet do pola kedze auto oralo zem tak ho pekne spomalilo.ako karoseria na odpis pokrutena,ale motor nesahnuty.
-
- Príspevky: 7880
- Dátum registrácie: 03.02.2010 22:37
- Kontakt: Zdieľať na Facebook
Kto je prítomný
Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 3 neregistrovaní